
Historia marki Timberland
Początek XX wieku. W małej fabryce w Bostonie czeladnikiem zostaje Nathan Swartz. Tak zaczyna się historia marki Timberland, którą dziś można z całą pewnością określić jako jedno z największych na świecie przedsiębiorstw zajmujących się produkcją obuwia i odzieży.
Wspinaczka po szczeblach kariery
Swartz przez długie lata zajmował się wyrabianiem butów jako pracownik fizyczny, by w 1952 roku zrobić przełomowy krok i zakupić połowę udziałów firmy The Abington Shoe Company. Życiorys Nathana to doskonały przykład historii „od pucybuta do milionera”. Działanie fabryki poznawał na rożnych stanowiskach, dzięki czemu zdobył ogromną wiedzę i doświadczenie, które mógł w końcu przekuć we własną inwestycję. W 1955 roku kupił drugą połowę udziałów firmy, stając się właścicielem całej fabryki.

Założyciel Timberlanda: Nathan Swartz, fot. geni.com
Nieprzemakalne obuwie
W 1965 roku w głowie wybitnego szewca i biznesmena, jakim niewątpliwie był Nathan Swartz, powstał pomysł, żeby stworzyć nieprzemakalne obuwie przeznaczone do użytkowania w ciężkich warunkach pogodowych. Od narodzenia się idei do premiery gotowego produktu minęło 8 lat i w 1973 roku świat mógł zobaczyć wodoodporne buty marki Timberland. Technologia wodoszczelności polegała na tym, by cholewkę najpierw wtłaczać w podeszwę, a dopiero później łączyć te dwa elementy przy pomocy szwów. Wyjątkowy na tamte czasy wynalazek zyskał przydomek „Żółty” i do dziś stanowi jeden z najpopularniejszych modeli w całej ofercie amerykańskiego producenta.

Przez 40 lat niezmienny: model Timberland Premium 6
Czas rozwoju
Sukces „Żółtego” oraz umiejętności menadżerskie sprawiły, że fabryka rozwijała się, a firma umocniła swoją pozycję na rynku. Jeszcze w tym samym roku zadebiutowała w przestrzeni międzynarodowej, zyskując szansę zdobycia nowych klientów. Timberland z czasem zaczęło poszerzać swoją ofertę o odzież męską, damską, dziecięcą, a także serie akcesoriów.
Dilerzy narkotyków w Timberlandach
W Nowym Jorku krąży legenda, że w latach 90. buty marki Timberland przypadły do gustu dilerom narkotykowym, potrzebującym solidnego i wodoodpornego obuwia, które pozwoliłoby im w komfortowych warunkach „pracować” na ulicy. Wspomina o tym w swojej książce Rob Walker. Timberlandy stały się popularne wśród zwolenników miejskiej kultury hip-hop. Nosili je między innymi członkowie wywodzącej się ze Staten Island grupy Wu-Tang Clan czy brooklyńskiego składu Boot Camp Clik. Popularny amerykański raper, Notorious B.I.G, nawet wspomniał o tych butach w jednym ze swoich utworów. Timberland Company obawiało się strat wizerunkowych z powodu kojarzenia firmy ze środowiskiem rapowym, jednak dobre imię marki wcale nie ucierpiało, a sprzedaż ciągle rosła. Wobec tego producent obuwia przestał dystansować się od miłośnikow hip-hopu, a klasyczny „Żółty” do połowy lat 90. generował największe wyniki sprzedaży w całych Stanach Zjednoczonych, deklasując nawet Nike Air Jordan.
Wnętrze jednego ze sklepów sieci Timberland
Timberland w świecie mody
Hip-hop zapewnił marce Timberland olbrzymią popularność i przyczynił się do szybkiego pojawienia się trendu również w mainstreamie. Timbsy, jak zaczęto je pieszczotliwie określać, stanowiły dla wielu pierwszy punkt listy zimowych zakupów. W 2002 roku ku uciesze wielu kobiet na rynek trafiły Timberlandy na szpilkach, za co odpowiedzialna była marka Manolo Blahnik, znana ze szpilek dla bohaterek serialu „Seks w wielkim mieście”. W tym modelu w swoich teledyskach wystąpiła Beyonce („Bonnie & Clyde”) oraz Jennifer Lopez („Jenny from the block”). Takie kolaboracje marka stosuje również teraz. Do tej pory wariacje na temat klasycznych Timberlandów ukazały się między innymi we współpracy z markami Colette, Tommy, Billionaire Boys Club czy Supreme.

Działalność ekologiczna i charytatywna
Zapewne nie każdy o tym wie, że firma Timberland do produkcji używa materiałów pochodzących z recyklingu oraz upraw ekologicznych. Krokiem milowym w działaniach proekologicznych było nawiązanie współpracy z przedsiębiorstwem Green Rubber, trudniącym się recyklingiem opon samochodowych. Ponadto marka wielokrotnie uczestniczyła w akcjach na rzecz potrzebujących. Za przykład może tutaj posłużyć sprzedaż specjalnej linii ubrań i przekazanie pieniędzy ze sprzedaży mieszkańcom Darfuru.
Zdjęcie z akcji "Timberland wspiera"
Timberland dziś
Marka Timberland nie zmieniła swoich założeń i podobnie jak kiedyś, obecnie stara się zadbać przede wszystkim o to, by produkowane przez nią obuwie odznaczało się wyjątkową solidnością i najwyższą jakością. Firma ma na koncie wiele osiągnięć, tak jak to z 2008 roku, kiedy zdobyła nagrodę w kategorii „Moda męska dzienna”, przyznaną przez magazyn „Moda i styl”. Z kolei w 2010 roku, dzięki swojej działalności proekologicznej, zajęła 2 miejsce w klasyfikacji Climate Counts
Do Polski marka Timberland wkroczyła w 2002 roku, otwierając sieć sklepów w największych miastach naszego kraju. Firma działa bardzo dynamicznie na arenie międzynarodowej, a w Polsce planowana jest rozbudowa sieci sprzedaży o następne sklepy w ciekawych i ekskluzywnych miejscach.