Historia adidas
Wszystkie sportowe buty potocznie nazywane są adidasami. To dowód na to, że kolekcje i charakterystyczne elementy, takie jak trzy paski czy logotyp w kształcie koniczyny, na stałe zagościły w masowej wyobraźni ludzi. Marka adidas w swoim asortymencie posiada kultowe klasyki, takie jak Superstar czy Stan Smith. Poznaj historię brandu z niemal stuletnią tradycją!
Niezgoda buduje
Znana na całym świecie marka adidas jest obecna na rynku obuwniczo-odzieżowym od dawna. Początki sięgają roku 1924 – wtedy dwóch braci: Adolf i Rudolf Dassler założyło Gebrüder Dassler Schuhfabrik. Początkowo specjalizowali się wyłącznie w produkcji obuwia, wkrótce asortyment poszerzył się o ubrania i akcesoria.
Jeden z ojców założycieli marki adidas: Adolf Dassler, fot. adidas.pl
Przełomem okazał się 1948 rok. Wtedy firma podzieliła się na dwa odrębne brandy: adidas i Puma. Nie wiadomo co poróżniło braci - poglądy polityczne, odmienna wizja rozwoju firmy, a być może romans jednego Dasslera ze szwagierką. Faktem jest, że od tamtego roku każdy z braci poszedł w swoją stronę.
Jak wybrać nazwę firmy?
Skąd się wzięła dość zagadkowa nazwa adidas? Pochodzi od zdrobnienia imienia jednego z założycieli - Adolfa. W połączeniu z pierwszą sylabą nazwiska Dassler wywodzi się nazwa adidas. Znakiem charakterystycznym, wręcz kultowym i wyróżniających od konkurencji, są trzy paski. Skąd pochodzi ten motyw?
Przejście na pasach
Narodziny legendarnych trzech pasków przypadają na rok 1949. Co ciekawe dopiero w 1972 roku oficjalnie zarejestrowano logotyp Trefoil.
Zarejestrowany w 1972 roku logotyp adidas Trefoil
Charakterystyczna koniczynka miała symbolizować ducha igrzysk olimpijskich i połączenie 3 kontynentów. W 1992 roku zarejestrowano logotyp Equipment, czyli bardziej minimalistyczne trzy pasy różnej wysokości.
Zarejestrowany w 1992 roku logotyp adidas Equipment, czyli klasyczne trzy paski
Dziś w kolekcjach adidas występuje zarówno Trefoil (na kolekcjach Originals, najczęściej stylizowanych na retro i vintage), ale również drugi wariant - Equipment – na czysto sportowych butach i ubraniach adidas.
Kamienie milowe marki
W listopadzie 1900 roku na świat przychodzi Adolf Dassler - od wtedy można uznać, że zaczyna się pisać historia marki adidas. Pierwsza para butów, którą własnoręcznie uszył Adolf, powstała w 1920 roku. Następnie był etap współpracy braci, konfliktu i rozłamu. Kolejno już sam Adolf, pod szyldem adidas, rozpoczął ekspansję sportowo-modowego świata. Słynny model Telstar był pierwszą, oficjalną piłką Mistrzostw Świata. Po śmierci Adolfa, w 1978 roku, spuściznę przejmuje syn, jednak taki stan rzeczy trwa zaledwie 9 lat.
Adolf Dassler (1900-1978), fot. adidas.pl
Wzloty i upadki
Po śmierci Dasslera juniora firma jest źle zarządzana i zmierza w kierunku bankructwa. Dopiero po przejęciu kierowniczych sterów przez Roberta Dreyfusa i podejmowaniu mądrych, biznesowych decyzji, adidas znów wraca na szczyt. W 1998 roku po raz pierwszy marka Adolfa Dasslera jest oficjalnym sponsorem Mistrzostw Świata w piłce nożnej. W 2006 dwaj giganci na rynku sportowych kolekcji – Reebok i adidas, łączą siły w jedną grupę. Co ciekawe ostatnie wyniki finansowe pokazują, że na fuzji skorzystał adidas, który został przejęty przez Reebok (a nie odwrotnie). Odnotowuje znacznie lepsze obroty niż druga marka.
Sport + moda = BWM
Marka adidas nie stoi w miejscu - uważnie słucha potrzeb zmieniającego się rynku i podejmuje próby spełnienia oczekiwań klientów. Współpracuje z wieloma topowymi nazwiskami ze świata mody, sportu i muzyki. Jedną z pierwszych tego typu działań była wspólna kolekcja z projektantką Stellą McCartney. Specjalnie dla Adidas Originals autorską kolekcję zaprojektowała również wokalistka i trendsetterka Rita Ora.
Legginsy oraz buty sportowe adidas Superstar zaprojektowane przez wokalistkę Ritę Orę
Ogromnym sukcesem była linia adidas Originals x Pharrell Williams. Sportowy styl wzbogacono o akcenty, odwołujące się do sztuki i mody. Kolekcja została ozdobiona mieszanką nadruków i haftów na bazie rysunków Williamsa.
Kolekcja butów adidas Superstar Supercolor, fot. adidas.pl
Bardzo popularna była również kolaboracja Adidas Originals x Jeremy Scott. Ten ekscentryczny, barwny dyrektor kreatywny Moschino zaproponował szalone projekty, które oddają jego buntowniczy charakter i wyrazistość.