Historia marki adidas
Trzy paski, setki unikalnych modeli butów i światowa sława, która dotarła na wszystkie kontynenty. Adidas to firma, która odniosła ogromny sukces dzięki ciężkiej pracy i kilku przełomowym odkryciom. Dziś trudno wyobrazić sobie świat mody bez takich butów, jak adidas Superstar, a biegowe trendy bez pianki Boost. Jak niemiecki koncern doszedł na sam szczyt? Prześledźmy jego drogę od czasów założyciela aż po najnowsze projekty!
Buty adidas damskieButy adidas męskie
adidas - historia marki
1924
To pierwszy przełomowy moment w historii adidasa. Właśnie w tym roku Adolf Dassler – Niemiec z miejscowości Herzogenaurach wraz z bratem – Rudolfem otwiera własną fabrykę obuwia. Spółka ma nosić nazwę Gebruder Dassler Shuhfabrik, a jej specjalnością są oczywiście buty sportowe. Za warsztat twórczy braciom tworzy pralnia, a za tworzywo – guma ze zbiornika na paliwo oraz płótno z namiotu.
1936
Kolejny sukces na koncie Dasslerów ma miejsce na Igrzyskach Olimpijskich w 1936 roku. W butach ich projektu występuje czarnoskóry biegacz – Jessie Owens, który w wielkim stylu zdobywa aż cztery złote medale na krótkich dystansach.
1939 - 1945
Lata wojny to dla Dasslerów moment, w którym musieli zmienić klientelę ze sportowców na żołnierzy. Ich buty dla niemieckiej armii cieszyły się ogromną popularnością, a firma Gebruder Dassler Schuhfabrik mogła dalej funkcjonować nawet w tak trudny czas!
1948
Mimo że udało się im przetrwać wojnę, tuż po jej zakończeniu postanawiają zakończyć wspólną działalność i otworzyć swoje własne, dziś konkurujące ze sobą firmy. O przyczynach rozstania braci do dziś wyłącznie się spekuluje.
1949
Adolf bardzo szybko rejestruje swoją własną firmę, którą od pierwszych liter swojego imienia i nazwiska nazywa Adi-Das. Projektuje też swoje logo w kształcie trzech pasków, które do dziś są jednym z najpopularniejszych logotypów na świecie!
1954
Wielkim sukcesem na indywidualnym koncie Adolfa Dasslera było zwycięstwo Niemców w Mistrzostwach Świata w piłce nożnej. Drużyna narodowa wystąpiła na boisku w butach z trzema paskami i w pięknym stylu pokonała Węgrów. Adidas stawał się coraz bardziej rozpoznawalny.
1960
Adolf od początku zdobywał serca sportowców zarówno genialnym produktem, jak i swoją osobowością – legendy głoszą, że był świetnym sprzedawcą. Nie dziwi więc, że na Igrzyskach Olimpijskich w 1960 roku ¾ sportowców nosiło buty z trzema paskami!
1967
Kolejny przełom w historii brandu to moment, w którym powstały pierwsze ubrania sportowe sygnowane trzema paskami. Największą popularnością do dziś cieszą się kultowe dresy z lampasami!

2001
Dreyfusa zastępuje Herbert Heiner, który nadaje marce nowy kierunek rozwoju. Celuje nie we wszystkich sportowców, ale w tych o największej rozpoznawalności. Ambasadorami adidasa zostają gwiazdy sportu światowego formatu – David Beckham i Muhammad Ali.
2004
Firma próbuje skrzyżować losy ze światem wielkiej mody. Współpraca adidas x Stella McCartney odbija się szerokim echem. Mówią o niej wszyscy, dlatego linie Performance stają się równie ważne, co Sportswear.
1928
Popularna niemiecka lekkoatletka Lina Radke zdobywa w trakcie Igrzysk Olimpijskich rekord świata w biegu kobiet na 800 metrów. Fakt ten ma ogromne znaczenie dla braci Dasslerów, bo sportsmenka miała na sobie buty ich projektu! Idealna forma reklamy, po którą w późniejszym czasie ochoczo sięgali obaj bracia.

1970
Po ubraniach przyszedł czas na piłki, ale nie byle jakie, bo dla FIFA World Cup! Adolf rozpoczął tę tradycję w 1970 roku. Trwa ona po dzień dzisiejszy.
1978
Założyciel marki umiera na serce, jednak firmę pozostawia swoim najbliższym – żonie oraz synom.
Lata 80.
Rodzina Dasslerów doskonale radzi sobie z zarządzaniem marką, czego dowodem jest rosnąca popularność adidasa w latach osiemdziesiątych. Wszystko za sprawą współpracy z raperami, którzy pokochali model adidas Superstar tak bardzo, że nawet pisali o nim piosenki!
Lata 90.
Rodzina Dasslerów mimo odnoszonych sukcesów postanawia oddać firmę w ręce specjalisty. Robert Louis Dreyfus – nowy właściciel – stawia sobie za cel pojawiać się na największych imprezach sportowych świata z produktami adidasa. Szybko mu się to udaje, bo na Igrzyskach w Sidney w 2000 roku ponownie, tak jak w latach świetności firmy, większość startujących tam sportowców ma na sobie buty i ubrania z trzema paskami.

2010 - 2017
adidas ciągle eksperymentuje z nowymi rodzajami kolaboracji. Zdecydowanym hitem są kolekcje zaprojektowane we współpracy z muzykami, takimi jak Rita Ora czy Pharell Williams. Najgłośniejsze i najbardziej pożądane były jednak linie, które powstały w wyniku kolaboracji z celebrytą, muzykiem i projektantem mody – Kanye Westem! Do wielkich sukcesów marki w tym okresie można też zaliczyć projekt butów do biegania Boost, który stworzono we współpracy z amerykańskim koncernem chemicznym!